De werksfeer is om te snijden…

Slechte werksfeerEen vriendin van me kwam laatst haar frustraties bij me uiten. Ze heeft net een nieuwe baan waar ze zich enorm op verheugd had, maar nu ze er eenmaal werkt, valt het haar nogal tegen. Haar baas communiceert niets over de te bereiken doelen, en dus vraagt ze zich af waar ze het allemaal voor doet. Haar verhaal deed me denken aan een onderzoek van StepStone dat ik laatst gelezen heb over hoe goed werknemers hun organisatie eigenlijk kennen. Slechts de helft van de Nederlandse werknemers weet wat de organisatiedoelen zijn van het bedrijf waar ze werken! Dus nu vraag ik me af: ligt de onwetendheid van mijn vriendin wel helemaal aan haar baas, of ligt het misschien ook een beetje aan haar zelf?

Negatieve gevolgen

Natuurlijk ben ik van mening dat een organisatie duidelijk naar haar personeel moet communiceren wat de doelen zijn voor de komende jaren. Alleen zo krijg je volgens mij alle neuzen in dezelfde richting. Toch denk ik dat werknemers, zoals mijn vriendin, zich ook zelf meer zouden moeten verdiepen in het bedrijf waar ze werken. Want die onwetendheid lijkt heel onschuldig, maar in het onderzoek van StepStone worden tal van negatieve gevolgen opgesomd. Zo zijn werknemers minder gemotiveerd om te werken als ze geen duidelijk doel voor ogen hebben. En inderdaad, de verhalen van mijn vriendin zijn daar een goed bewijs van.

 Jezelf verdiepen is de kunst

Werknemers zouden zich meer moeten verdiepen in hun werkgever en organisaties zouden naar hun personeel beter moeten communiceren over wat er speelt. Maar wat nu als blijkt dat geen van beide die stap wil of kan zetten? Dan is het misschien beter om op zoek te gaan naar een andere baan. En dat is ook wat ik mijn vriendin heb aangeraden. Ik heb haar meteen wat vacatures laten zien waarvan ik denk dat ze goed bij haar passen. Ze woont in de Randstand, en vacatures in Amsterdam zijn er immers voldoende. Ik hoop dat ze snel wat anders vindt!

Deel mee...Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedIn