Voorkom Gezondheidsproblemen met een Zit-Sta Werkplek

In beweging blijven én harder werken: een zit-sta werkplek staat voor productiviteit. Dit komt omdat je afwisselt in beweging en dit erg goed is voor mensen die last hebben van wat we noemen ‘bureauklachten’. De klachten die je kunt krijgen van slechts zittend werk doen zijn niet te tellen. Voorkom de gezondheidsproblemen en ga zit-staan!

Wandelen tijdens kantoorwerk

Als we terugkijken naar hoe we dertig jaar geleden op kantoor werkten, dan is er nogal wat veranderd. Door alle technieken die we in de communicatie mochten verwelkomen, werd het werken op kantoor steeds passiever. Het begon allemaal met de faxmachine, hoewel die nog ergens aan de andere kant van het kantoor stond. De collega’s waar je mee wilde overleggen daar liep je even naartoe en als je je boterham vergeten was, dan fietste je bij wijze van spreken terug naar huis. Natuurlijk zijn er ook kantoorelementen die voor de gezondheid beter geworden zijn: zo hoef je niet meer per se aan je bureau te telefoneren – je kunt ermee al bellend aan de wandel – en is het aan het bureau schenken van koffie of thee iets uit een ver verleden. Tegenwoordig wandel je ervoor naar het koffiezetapparaat. Verder wandel je zo af en toe naar het toilet, maar daar houdt het wel mee op.

Meer bewegen – minder stilzitten

Hoewel we dus voor onze kop koffie en ons telefoongesprek in de benen gaan, zitten we de rest van de dag vooral in dezelfde houding achter ons bureau. Zelfs vergaderen met iemand die duizend kilometer bij je vandaan zit te werken kan via het beeldscherm op je bureau. Dat maakt dat het tijd wordt voor een ommekeer: we moeten meer bewegen en minder apathisch op een bureaustoel zitten. Een zit-sta werkplek is echt een oplossing. Omdat je het bureau waaraan je werkt heel eenvoudig kunt verstellen, kun je gedurende de dag meerdere keren zitten en staan afwisselen. De hele dag staan is niet goed, maar de hele dag zitten is nog slechter. Door het af te wisselen ben je nog een béétje aan het bewegen.

Energie

Eigenlijk is niet alleen werken passiever geworden, het hele leven is dat. Je vrienden spreken kan tegenwoordig gewoon via sociale media op de bank en door de trend massaal op internet de boodschappen te doen, gaan we zelfs niet meer aan de wandel voor onze wekelijkse benodigdheden. Meer bewegen is echt een must. Als je begint met een zit-sta werkplek, merk je al snel dat je meer energie krijgt. Als je vervolgens ’s avonds in plaats van op de bank ploffen minimaal vijf kilometer gaat wandelen, dan is er een beginnetje gemaakt. Waar we aan de ene kant almaar sportiever worden en ons steeds meer bewust zijn van de gevaren van slechte voeding, ondernemen we nog te weinig stappen om het leven op kantoor gezonder te maken. Wist je dat je met zittend werk een verhoogd risico hebt op hart- en vaatziekten of op een chronische aandoening als diabetes?

Investeren in gezondheid

Met de zit-sta werkplek worden je beenspieren weer geactiveerd. Het begin naar een gezondere manier van leven is hiermee gemaakt! Hoe meer werkgevers zich bewust zijn van de gezondheidsrisico’s voor hun personeel, hoe beter. Investeren in werkplekken waarbij je afwisselend zit en staat zijn investeringen voor de toekomst. Het risico op gezondheidsklachten vermindert drastisch en het personeel werkt ook nog eens productiever. Wist je bijvoorbeeld dat staand vergaderen vele malen meer oplevert dan zittend? Men is sneller klaar en heeft betere ideeën: als dat niet efficiënt werken is … Plaats je dus een statafel in de overlegruimte, dan heb je die kosten er misschien wel na één vergadering weer uit.

Uitdaging

Als je heel eerlijk je dagelijkse gang nagaat, schrik je van de tijd dat je zit. Het begint al ’s morgens in de auto op weg naar werk. Parkeren doen we veelal voor de deur, dus een flinke wandeling zit er niet in. Op kantoor zitten we aan ons bureau, we doen onze boodschappen en anderen inkopen online, spreken onze vrienden via onze smartphone en kijken passief televisie. Natuurlijk is deze omschrijving heel erg zwartwit, maar voor veel mensen zit er een kern van waarheid in. Als je begint met wandelen tijdens het bellen, veel water drinken waardoor je met regelmaat naar het toilet wandelt en het bureauwerk afwisselend staand en zittend te doen dan zijn we op de goede weg. Het is maar een kleine uitdaging…

Deel mee...Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedIn