3 medische condities waarbij een combisauna verlichting kan bieden

Een combisauna is een combinatie van een infraroodsauna en een traditionele Finse korte golf sauna. Voor mensen met gewrichtspijn is een infraroodsauna heel weldadig, terwijl mensen die last hebben van stress misschien wel meer baat hebben bij de ontspannende werking van de korte golf sauna. Voordeel van een combi is dat de sauna geschikt is voor meerdere medische condities en daarom ook nog eens weldadig is voor meerdere personen. Er zijn diverse medische condities waarbij een combisauna verlichting kan bieden, we noemen er drie.

De weldadige straling voor spieren en gewrichten

Voor allerlei soorten spier- en gewrichtspijnen is een infraroodsauna een uitkomst. De sauna geeft straling alsof het van de zon komt en laat je spieren ontspannen. Waar de zon nog weleens ongecontroleerde straling geeft, geeft een infraroodsauna het juist heel gedoseerd. Reumapatiënten ervaren de zon als weldadig voor hun gewrichten en genieten enorm van een infraroodsauna. De gewrichten zijn weer even soepel, na een bezoek aan de sauna. Een traditionele Finse sauna is ook weldadig voor een reumapatiënt, maar infrarood gaat met zijn straling net even dieper. Met een combisauna in je tuin of woning, kun je de dag beginnen met het soepel maken van je spieren of gewrichten óf juist een vermoeiende dag afsluiten in je eigen sauna.

Onderzoek heeft de werking uitgewezen. Veertig patiënten met reuma deden mee aan het onderzoek naar de werking van infraroodsauna’s. Er was duidelijk te zien dat de pijn verminderde. Patiënten voelden zich minder stijf en konden aanzienlijk beter functioneren gedurende de dag. Geen enkele patiënt ervaarde het bezoek aan de sauna als negatief. De sauna werkt wel op de korte termijn, er wordt daarom aangeraden er twee tot drie keer per week gebruik van te maken. Natuurlijk kun je dan naar een saunacomplex gaan, maar met deze frequentie is een eigen sauna misschien handiger.

Ben je opgebrand? Ga voor volledige ontspanning in de sauna

Een burn-out is een ongewenst gevolg van stress. Je bent emotioneel overbelast en voelt je letterlijk opgebrand. Een burn-out voorkomen is makkelijker gezegd dan gedaan. Toch zijn er bepaalde situaties of handelingen die meehelpen weer in balans te komen. Een daarvan is stoom afblazen en dat kan in de sauna. Stress en vermoeidheid verdwijnt als sneeuw in de zon na een bezoekje aan de sauna.

Voor mensen die last hebben van stress werkt het ontspannende gevoel zeer weldadig. In de sauna wordt door je lichaam endorfine aangemaakt, een stofje waar je gelukkig van wordt. Ook is het zo dat de wisseling van kou en warmte zorgt dat je modus van nadenken naar voelen gaat en dat is precies wat je even nodig hebt: je verstand op nul en voelen hoe de sauna je verwend. In de sauna is het meestal rustig, er zijn weinig prikkels en je bent even helemaal afgesloten van de hectiek van de dag. Stress kan je weerstand verminderen, maar de sauna is juist heel goed voor je weerstand. Je bent dan weer even beter bestand tegen griep en verkoudheid.

Een aantal keren sauna per week: minder hartklachten

Volgens Fins onderzoek hebben mannen mindere kans op hartfalen als ze meerdere malen per week naar de sauna gaan. Maar meerdere malen per week een saunacomplex bezoeken is misschien wel wat veel van het goede. Goed nieuws dus, dat je een sauna gewoon in je eigen huis aan kan sluiten. Het onderzoek in Finland werd gedaan onder ruim tweeduizend mannen, die maar liefst 21 jaar lang met een bepaalde frequentie naar de sauna gingen. De minste kans op hartaandoeningen hadden mannen die vier tot zeven keer per week naar de sauna gingen. Een sessie van twintig minuten is volgens de Finnen beter voor je dan een van tien minuten.

Hartpatiënten wordt overigens aangeraden altijd eerst met een arts te overleggen of zij een sauna kunnen bezoeken. Sowieso is het niet aan te raden naar de sauna te gaan met een wond na bijvoorbeeld een hartoperatie. Na een hartinfarct wordt aangeraden een half jaartje te wachten voor je een sauna ingaat. Dit omdat de bloedvaten verwijden door de wisseling van warm en koud. Benauwdheid kan het gevolg zijn. De sauna is dus niet per definitie geschikt voor hartpatiënten. Wel kun je er wat aan doen om te voorkomen dat je hartpatiënt wordt.

Deel mee...Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedIn